יום שני, 19 בינואר 2015

הכל על אנקודרים

חברות העוסקות בתחום הרובוטיקה משווקות סוגים שונים של מכלולים אלקטרואופטיים לטובת גופים בתעשייה המודרנית. במאמר הבא נציג את המכלול האלקטרואופטי וננסה להבין מה מאפיין אותו

אינקודר הוא מכלול אלקטרואופטי בו ניתן להשתמש לצורך מדידת אורכים במערכות מיכון ואוטומציה. בתחום האלקטרואופטיקה מצליחים לשלב בין אלקטרוניקה ואופטיקה וכך לטפל בחקר ויישום תופעות מגוונות. רכיבים אלקטרואופטיים נמצאים בשימוש נרחב בנורות LED, לייזר, גלאים, תאי שמש סולריים, סיבים אופטיים ועוד.

חיישנים ואנקודרים

סוגי מכלולים והשימוש בהם


יש כמה סוגים עיקריים של אינקודרים:
·    יחסיים
·         אבסולוטיים
·         מגנטיים
·         אופטיים
·         ליניאריים


עיקרון הפעולה של מכלול אלקטרואופטי יחסי מבוסס על דיסקה ובה חריצים מעבירי אור. החריצים ממוקמים במרחק זוויתי קבוע זה מזה. בנוסף, בצד אחד של הדיסקה יש מקור אור בעוד בצד השני יש קולטן אור. תפקידו של קולטן האור הוא לייצר אות מתח או זרם בכל פעם שהוא מקבל את אותות האור הטבעיים.
הדיסקה המחורצת מהווה את יחידת הבסיס של המכלול. דרך מרכזה של הדיסקה עובר ציר המחובר לגלגל בקוטר ידוע. עם תחילת הפעילות וכאשר הגלגל מסתובב, גם הדיסקה מסתובבת ואור מגיע אל הקולטן לסירוגין בהתאם כאמור למיקום החריצים. אות המתח הנוצר לסירוגין מועבר מתוך הקולטן הנמצא בתוך המכלול אל יחידת החישוב הרלוונטית. יחידת המיחשוב יכולה להיות מחשב, בקר תנועה או כל רכיב מתאים אחר. יחידת החישוב מתחילה בשלב הזה לבצע את חישוב היחס בין הרווח שבין החריצים לבין קוטר הגלגל, ואף ממירה את האות ליחידות אורך.

מה תפקידו של מכלול אלקטרואופטי בתעשייה המודרנית?


אינקודרים בנויים כציר מלא או ציר חלול להרכבה על ציר קיים. המכלול הסיבובי משמש בתעשייה המודרנית להמרה של תנועת ציר סיבובית בצורה מדויקת וללא הגבלה. השימוש העיקרי הוא בתחומים הבאים:
  • רובוטיקה
  • מכונות ייצור
  •   אוטומציה תעשייתית


היתרון של המכלול האלקטרואופטי הוא שניתן לבחור את שיטת העברת המידע לבקר. האפשרויות הן תקשורת טורית או מקבילית.

מהם מדי נטייה?


כדאי להסביר את המושג מדי נטייה על מנת להבין את צורת הפעולה ואופי השימוש באינקודרים. מד נטייה הוא משוב זווית המשמש במערכות בהן נדרש לדעת את זווית העומס. מד נטייה נפוץ במערכות צבאיות אך יש לו גם שימושים אזרחיים. מד נטיה יכול להיות מסופק לצרכי הלקוח במגוון צורות, רמות דיוק וסוגי ממשקים. יש מדי זווית עם ממשק משתמש אנלוגי של זרם או מתח וממשק תקשורת. יצרנים בתחום הרובוטיקה מפרסמים מפרט טכני של מדי נטייה ומאפשרים את השילוב שלהם בגופי התעשייה המודרנית.

ניתן לאפיין אינקודרים על פי הפולסים שיניבו בסיבוב אחד. הדרך הנכונה לבצע את האפיון היא להשתמש בידיעה של קוטר הגלגל המחובר כדי להמיר את האות המתקבל מהם ליחידות אורך.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה