יום רביעי, 26 בפברואר 2014

חיישנים בעגורנים

עגורנים הם למעשה ציוד מכני הנדסי אשר משמש להרמה של גופים כבדים לגובה, והם מכונים גם מנופי ענק. המנוף כמכונה פשוטה, אשר נושאת חפצים כבדים באוויר על ידי הכפלת הנפח, הוא פריט מוכר כבר מתקופת העת העתיקה. המנופים בתקופה זו, וביניהם העגורן התבססו על שיטה של השוואת מומנטים, על מנת להגביר את הכוח ולשאת את החפצים הכבדים. השוואת מומנטים היא למעשה מצב בו כוח קטן, אשר מופעל בנקודה אשר רחוקה מהסמך, כלומר הפעלת כוח בנקודת הסיבוב או בבסיס הזרוע, מפעילה כוח גדול בנקודה הקרובה לסמך. המנופים של ימינו, וביניהם גם המנוף הגדול הזה מתבססים על מערכות של גלגלות, כננות וכבלים עמידים, אשר מותקנים על מוטות פלדה, ומופעלים באמצעות מנועים חשמליים, על מנת לשאת את המשקל.


החלקים השונים במנוף

רוב העגורנים מורכבים בצורה זהה אשר כוללת את השימוש בחלקים הבאים:

·         הבסיס: הבסיס מכיל את היסודות עליהם יורכב המנוף. כאשר מדובר בעגורן נייח, כמו עגורנים אשר מוצבים בנמלים, הבסיס יורכב מיציקה של בטון כבדה, אשר מטרתה להחזיק את המבנה בצורה יציבה, ולמנוע ממנו ליפול, כאשר בסיס המתכת של המנוף עצמו קבור בתוך הבטון. במקרה של ציוד הרמה קטן יותר ופחות מאסיבי, במקום בסיס הבטון מונח מרכב תחתון אשר עליו מונחות משקולות בטון כבדות, כאשר מרכב זה יכול לנוע על גבי מסילה למקומות שונים.

·         המגדל: זה הוא החלק אשר מחבר את יחידת ההנפה אל הבסיס, והוא מורכב ממקטעים מודולריים.

·         יחידת ההנפה: חלק זה מורכב משתי זרועות אשר מחוברות לציר מסתובב.

·         הסיפון: תורן אשר ניצב אל מעל הציר, ומחזיק את שתי הזרועות באמצעות כבלים מתוחים.

·         אנקודרים: אלו הם מעין חיישנים אשר מחוברים אל גופו של המנוף אשר משמשים למדידה של אורכים, ותפקידם לבצע חישוב של המרחק, הגובה והמיקום של המכולה או החפץ כאשר הום נישא באוויר. חיישנים אלו למעשה בנויים מדיסקה, ובה חריצים מעבירי אור. מן הצד השני מוצב קולטן אשר מייצר זרם בכל פעם שקולט אור. דרך מרכז הדיסקה עובר ציר אשר מחובר לגלגל, וכאשר גלגל זה מסתובב מסתובבת גם הדסקה, ואז האור העובר דרך החריצים מגיע לסירוגין אל הקולטן. הזרם המועבר אל הקולטן זורם אל מחשב אשר ממיר אותו אל יחידת החישוב הרלוונטית. 

סוגים שונים של עגורנים

ישנם שני סוגים עיקריים של עגורנים:

·         עגורן חוליות: זו היא יחידת הרמה אשר מורכבת בצורה מודולרית, אשר מאפשרת להגביה את המנוף על ידי הוספה של חוליות, ומאפשר בניה של מבנים גבוהים.

·         עגורן טלסקופי: ציוד מכני זה למעשה מוגבה באמצעות הרמת השלד הפנימי אשר מצוי בתוך השלד החיצוני של הצריח.

מנופים וטכנולוגיה


הטכנולוגיה המתקדמת של ימינו אינה נשארה אדישה גם בעולם המנופים. באמצעות שכלול יחידות הרמה אלו ניתן היה לשכלל גם את דרכי הבניה, ולבנות מבנים שונים ואף גבוהים באופן מיוחד, אשר משנים את קו הרקיע המוכר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה